Data 12 października 2013 22:04
BY pm4
Mowa w dużej mierze wpływa na ogólny rozwój dziecka, na zaspokojenie potrzeby akceptacji, poczucie własnej wartości i jego osiągnięcia w nauce. Stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie swoich myśli, opinii, odczuć oraz na budowanie więzi i kontaktów z rówieśnikami.
Ogromną rolę w procesie kształtowania mowy dziecka odgrywają rodzice i
najbliższe otoczenie – to oni są jego pierwszymi nauczycielami mowy
poprzez wspólne zabawy, czytanie książeczek, ich opowiadanie i śpiewanie
piosenek. Istotne znaczenie w zakresie wspomagania i rozwoju mowy ma
także działanie nauczyciela pracującego z dzieckiem w przedszkolu, gdzie
zabawa stanowi dominujący sposób nauki. Jest kluczem do poznawania
nowych słów, ćwiczy oddech, głos, słuch i wymowę. Doskonali formy
gramatyczne uwzględniając przy tym akcent, melodię i rytm mowy. Poprzez
zabawę możemy stymulować rozwój wszystkich funkcji, od których zależy
prawidłowy rozwój mowy.
Wyniki badań pedagogicznych dowodzą, że
rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym jest bardzo zróżnicowany, u
wielu dzieci występuje oprócz wad wymowy, opóźniony rozwój wymowy lub
niechęć do mówienia, zaburzenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy
słuchowej.
Wychodząc naprzeciw potrzebom rozwojowym dziecka w
naszym przedszkolu wdrożono program „ Usuwając bariery w komunikacji,
zapobiegasz izolacji” – celem, którego było niesienie pomocy dzieciom z
wadami wymowy oraz dbałość o poprawną polszczyznę. W efekcie tych
działań przedszkole uzyskało certyfikat „Wszystkie dzieci mówią poprawnie”.