„Biedroneczki” tworzą wędrującą książkę

thumb-img

Książka jest ponadczasowym dobrem, które niesie ze sobą wiele wartości, bowiem to dzięki czytaniu książek: wzbogacamy swoją wiedzę, przenosimy się w świat wartości, uczymy się aktywnego słuchania, trenujemy pamięć, pobudzamy naszą wyobraźnię, poszerzamy swój zasób słownictwa itp. Walorów aktywnego czytania książek jest wiele, ale we współczesnym świecie czynność ta, jest wypierana przez bogatą ofertę zastępników, które serwują nam nagminnie wysokie technologie.

Od listopada 2016r. przedszkolaki z grupy „Biedronki” pod kierunkiem Pani Joanny Narolewskiej biorą udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym: „Wędrująca książka” autorstwa Anny Tuczyńskiej. Projekt „Wędrująca książka” ma za zadanie popularyzować czytelnictwo, przedstawiać jego aspekty i walory, a także ma pozyskiwać młode pokolenie do tego by stawało się ono aktywnym odbiorcą dzieł stworzonych i tych, co mają powstać. Na wybór tematyki projektu wpływ miały następujące czynniki: List otwarty Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Andrzeja Dudy, który inaugurował piątą edycję projektu „Narodowe Czytanie” kierunek polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2016/2017, który brzmi „Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży. Projekt „Wędrująca książka” odnosi się do „Podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych” i uwzględnia następujące jej obszary: Obszar 3 – Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci. Obszar 14 – Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Cele główne projektu: rozwijanie zainteresowań czytelniczych rozbudzanie twórczości i fantazji dziecięcej – rozwijanie kompetencji komunikacyjnych – wzbogacanie słownika biernego i czynnego budzenie szacunku wobec cudzej własności nawiązanie ogólnopolskiej współpracy między przedszkolami Czas realizacji projektu:listopad 2016 – luty 2017. W ramach projektu przedszkolaki z grupy „Biedronki” tworzą 10 osobowe zespoły z innymi przedszkolami w całej Polsce. Dzieci są autorami książki, a dokładnie początku. Następnie wysyłają ją do kolejnego przedszkola. I tak książka, krąży po 10 placówkach, a zadaniem każdej jest uzupełnienie książki o kolejne strony. W ten sposób powstaje „Wędrująca książka”. Efekty naszej pracy będziemy na bieżąco relacjonować.

 

Joanna Narolewska; PM nr 4