Data 3 listopada 2015 21:09
BY pm4
Praca metodą projektu
W dniach 12-16.10.2015 r.
Grupa „Słoneczka” realizowała projekt edukacyjny zatytułowany:
„Owocowy sad jesienią”.
Kilka słów o metodzie
Metoda Projektów , według prof. Lilian Katz , autorki m.in. podręcznika „Mali badacze”, stosowana w pracy z małymi dziećmi jest sposobem wspierania aktywnego, zaangażowanego i celowego uczenia się dzieci, które przez pewien czas prowadzą pogłębione badania na określony temat. Temat wypływa z zainteresowań dzieci, jest dla nich ciekawy, łączy się z ich doświadczeniami i zainteresowaniami . Większa część pracy polega na szukaniu przez dzieci odpowiedzi na postawione przez siebie pytania i hipotezy przy wsparciu nauczyciela. Poprzez wielokrotne obserwacje, badanie, eksperymentowanie, wyprawy terenowe, rozmowy ze sobą wzajemnie i z ekspertami, dzieci znajdują odpowiedzi, pogłębiają zrozumienie zjawisk i wydarzeń zachodzących w ich otoczeniu.
W czasie projektu dzieci mają okazję do pracy samodzielnej, w małych
grupach i całej grupie. Dzięki podejmowaniu wspólnych działań
związanych z rozwiązywaniem problemów, rozwijają umiejętności pracy
zespołowej, uczą się od siebie wzajemnie, uczą się współpracy i
współdziałania.
Jednym z najistotniejszych aspektów pracy w
projekcie jest to, że dzieci samodzielnie wykonują swoje zadania, są
pełne ciekawości, ożywione i zaangażowane .
Nauczyciel jest ich przewodnikiem, wspiera, pomaga zorganizować doświadczenia.
Dzieci konstruują reprezentacje, czyli odzwierciedlają, przetwarzają
zdobytą wiedzę w postaci konstrukcji, wytworów, odgrywania ról, różnego
rodzaju zabaw- integrując i porządkując w ten sposób zdobywaną wiedzę.
Projekt ma określoną strukturę, składa się z trzech etapów :
I- rozpoczęcie projektu
II- realizacja projektu
II- zakończenie projektu.
A jak to wyglądało u nas?
Na początku założyliśmy kącik tematyczny. Dzieci gromadziły tam przeróżne materiały przynoszone z domu: sztuczne jabłka, koszyki, książki o tematyce jesiennej, o owocach, muzykę, filmy edukacyjne i bajki z owocami w roli głównej, lupy.
Poprzez zapoznanie się z eksponatami z kącika dzieci coraz bardziej zainteresowane były czekającą nas przygodą. (czytaliśmy literaturę, oglądaliśmy zdjęcia sadu)
Powstała burza mózgów, w której to wymienialiśmy wszystkie skojarzenia związane z owocowym sadem jesienią. Spostrzeżenia te zostały zapisane i zilustrowane na wielkim arkuszu brystolu. W taki sposób zebraliśmy dotychczasową wiedzę, jaką posiadaliśmy na ten temat.
Następnie ustaliliśmy listę ekspertów – gości mogących dostarczyć wiadomości na postawione przez dzieci pytania. (pani kucharka, babcia )
Wybraliśmy też miejsca, które warto odwiedzić aby pogłębić temat. (sad, sklep owocowo- warzywny)
Realizując projekt:
– obejrzeliśmy film edukacyjny pt. „Zbiór owoców” z użyciem projektora.
– odwiedziliśmy pobliski sad, gdzie mogliśmy z bliska obejrzeć drzewka owocowe, i zerwać
troszkę owoców.
– wykonaliśmy makietę sadu, na której to przedstawiliśmy pracę ludzi podczas zbioru owoców
– sporządziliśmy owocową książkę kucharską z przyniesionych przez dzieci przepisów
– zorganizowaliśmy konkurs na najpiękniej wykonany koszyk pełen owoców (z plasteliny)
– wystawiliśmy inscenizację pt.: „Bajka o jabłku”. Każde z dzieci mogło wcielić się w wybraną rolę (myszka, dzik, ptaszki, zajączek)
– bawiliśmy się w zabawy tematyczne, naśladowcze, ruchowe:
“W sadzie”,“Koniki”, “Cztery pory roku”, “Pac, gruszka do fartuszka”,“Dojrzała gruszka”, „Gruszka i jabłko”. Zabawa naśladowcza: „W sklepie warzywno- owocowym”, „Zbieramy owoce w sadzie”.
– wykonywaliśmy wiele kart pracy poświęconych tematyce projektu
– liczyliśmy i segregowaliśmy owoce w kąciku przyrody
-rozpoznawaliśmy po smaku rodzaj owocu z sadu
– udaliśmy się na wycieczkę do sklepu z owocami, by kupić potrzebne produktu do sporządzenia sałatki owocowej
– przeprowadzaliśmy zabawy badawcze z użyciem lupy ( Co owoce mają w środku?)
-gościliśmy ekspertów: panią kucharkę, która przypomniała, jak ważne jest spożywanie owoców dla naszego zdrowia, oraz babcię przedszkolaka, która opowiedziała dzieciom: jak powstają owocowe przetwory
– powróciliśmy do siatki pojęć, oceniliśmy, czego się dowiedzieliśmy, postawiliśmy nowe pytania
– przyrządziliśmy sałatkę owocową i degustowaliśmy ją ze smakiem
-rozwiązywaliśmy zagadki z „zielonego garnka”- podsumowując zdobytą wiedzę
Na zakończenie wykonaliśmy piramidę żywienia zwracając szczególną uwagę na ilość spożywanych owoców.
Zaprezentowaliśmy dorobek dzieci poprzez wystawę prac plastycznych w holu przedszkola.
Metoda projektu spotkała się z ogromną akceptacją ze strony dzieci z naszej grupy. Przedszkolaki z wielkim entuzjazmem wykonywały zadania im powierzone.
Dzięki pracy tą metodą udoskonaliliśmy umiejętność planowania, podejmowania decyzji, dokonywania wyborów oraz współpracy w grupie.
Bardzo dziękujemy wszystkim dzieciom i rodzicom za zaangażowanie w projekt.
Projekt opracowała: Joanna Burgraf
Realizacja:
Joanna Burgraf
Marzenna Koniecko